Szeptember vége fele esett meg velünk, hogy a buddy-m felajánlotta, elvisz minket barlangászni. Nem volt igazán más választása, mert egy olyan túrát terveztünk be, ami szerinte életveszélyes lett volna az idjőjárás miatt és mivel látta, hogy másképp nem tud minket lebeszélni, felajánlott egy alternatív megoldást. Jó fej. :)
Származási hely: Barlangászás (Búri) |
Hjörtur (balról)
Származási hely: Barlangászás (Búri) |
Hjörtur autója (jobbról)
Akkora terepjárója van, mint egy ház, unokahúgom simán tudna sétálgatni alatta (kis túlzás). Maga barkácsolja otthon a gépet, mesélt pár érdekes dolgot. A gumikat pl. finom pengével vagdossák be kézzel, hogy jobban tapadjon a havon. Szerelt be a gépébe kipufogógáz-hőmérklet mérőt, ami az utunk során 200 és 300 között mozgott, de elmondása szerint havas terepen nem ritka, hogy felmelegszik 700-ra, olyankor nem árt kicsit pihentetni a motort. A felező és a differenciálzár kapcsolóját még be tudtuk azonosítani, de a harmadik sebességváltónak látszó tárgy és a különféle húzogatós-tologatós biszbaszok (amiket rendszeresen használt a terepen) funkcióját még megtippelni se tudtuk, megkérdezni pedig elfelejtettük. Mindenesetre első ránézésre egy repülő vezetése könnyebnek tűnik. :) A diplomamunka-témája is hasonló, egy benzines autót alakítanak át elektromossá. Elég jól haladnak, idén elkészül, ha minden igaz.
Származási hely: Barlangászás (Búri) |
Származási hely: Barlangászás (Búri) |
Előkészületek
A barlang maga nagyon érdekes volt, én még sosem voltam az aggtelekinél kevésbé kiépített barlangban azelőtt. Nem volt vészes, nagyrészt vízszintesen mentünk, az elején volt egy kis csúszás-mászás-kapaszkodás, utána széttöredezett kövek között botorkáltunk, a végére pedig az egész úgy kiszélesedett, hogy egy vonat is elfért volna benne. Egyből a metró-alagút jutott róla eszébe mindkettőnknek, kétoldalt még egy-egy kitüremkedés is futott - ameddig a láva szintje ért, mikor még folyt benne -, pont úgy nézett ki, mintha egy-egy kábel lenne, ami a kocsik ablakából is látható. A legvégén volt egy 17 m-es szakadék, eredetileg úgy volt, hogy oda is lemászunk biztosítással, de végül nem vittünk kötelet.
Származási hely: Barlangászás (Búri) |
Származási hely: Barlangászás (Búri) |
Származási hely: Barlangászás (Búri) |
Származási hely: Barlangászás (Búri) |
Származási hely: Barlangászás (Búri) |
Itt nem mentünk le
A barlang úgy keletkezett, hogy a kiömlő láva felszíne megszilárdult, belül pedig folyamok alakultak ki, aztán mikor ezek elfogytak, a helyükön megmaradt a barlang, vagy inkább alagút. Néhol úgy is néz ki a felszíne, mintha még mindig folyna, helyenként még az éppen kipukkanó és megszilárduló lávabuborékok is kivehetők. Vannak a plafonról lógó cseppkő-szerű képződmények, ahogy a lecsöppenő láva megfagyott, de ezektől nem kell elájulni, mondtuk is a srácoknak, hogy ok, jól néz ki, de ha 5 centinél nagyobb cseppköveket akarnak, akkor jöjjenek Aggtelekre, azok ráadásul még most is nőnek. :)
Származási hely: Barlangászás (Búri) |
Származási hely: Barlangászás (Búri) |
Származási hely: Barlangászás (Búri) |
Származási hely: Barlangászás (Búri) |
Származási hely: Barlangászás (Búri) |
Láva
Szal érdekes volt, de elég fárasztó, mert egyszerre kellett a lépéseinket figyelni, nehogy kitörjük a lábunkat a kövek között és a fejünk fölé is figyelni, nehogy beverjük, ráadásul mindezt félhomályban, a fejlámpák fényénél.
Származási hely: Barlangászás (Búri) |
A csapat
Kær kveðja!